18 maj, 2013

Den store Gatsby

x

Idag hade The Great Gatsby premiär i Sverige och jag kunde inte låta bli att gå och se den direkt efter skolan och jag är glad över att jag gick och såg den för det är ett mästerverk. Utan tvekan en utav de vackraste filmerna jag har sett. Jag grät så mycket, allt var så perfekt och sorgligt. Jag har lyssnat en hel del på låtarna som gjordes till filmen, speciellt Lana Del Reys låt Young and beautiful och Florence and the Machines låt Over The Love, och nu har de låtarna verkligen fått en annan innebörd efter ha sett filmen. Den var så sorglig och nu kan jag inte höra de låtarna utan att det ska bli en klump i halsen. Gatsby var en sån karaktär som jag inte kan låta bli att falla för, han var inte som de andra. Pengar var inte det viktigaste och allting han gjorde var för henne. Han var så ensam, ingen kände honom på riktigt, det var bara hans namn som var känt. Och jag önskar att ingen skulle få dö som han gjorde. Jag sparade inte på tårarna i den tomma biosalongen. Mitt tips är att gå och se den.
Jag önskar dock att jag hade läst boken innan jag såg filmen, hade planerat det men jag har så mycket andra böcker att läsa och sen bestämde jag mig för att ändå läsa Cloud Atlas innan men boken kommer ju alltid finnas kvar så jag får ta och läsa den nu efter skolavslutningen.

Inga kommentarer: