10 maj, 2013

Dr. Hannibal Lecter

x

Har hört talas och varit sugen på att se den här serien ett tag nu men tog verkligen tag i det igår kväll och jag har redan kollat ikapp de sju avsnitten som redan har släppts. Den här serien är så fruktansvärt bra och spännande. När jag var yngre var Hannibal min värsta mardröm, jag ryser så fort jag ser eller hör Anthony Hopkins men denna serie version med Mads Mikkelsen är inte alls lika obehaglig. Det är mera utav en psykologisk thriller, fokuset är inte på de brutala morden eller att han är en kannibal som det är i filmerna. Nu var det ett tag sen jag senast såg någon av Hannibal filmerna(tror jag bara har sett de första två också) men jag har inget minne av de långa dialogerna och psykologiska profilerna. Jag vet inte hur jag ska förklara serien, den är så fantastiskt genomtänkt och välgjord. Den  är så väldigt vackert filmad och klippt, de har verkligen tänk igenom alla scener med ljuset, konstraster och färger. Den är helt klart sevärd! Det enda jag är orolig för att den ska tappa sin charm efter ett tag, jag har svårt med amerikanska serier för de drar ur de så himla mycket(13 avsnitt på en hel säsong!? Jag är van med Sherlock på tre avsnitt per säsong) och det ska alltid hända något. Jag är verkligen rädd för att det här ska bli en serie där Hannibal fortfarande är på frifot efter sex säsonger. Men det är bara att vänta och se vad som kommer hända och hur karaktärerna och handlingen utvecklas.

Inga kommentarer: