29 april, 2013

Lekt data geni hela helgen

Herregud vilken jobbig helg jag har haft, ber om ursäkt för inga inlägg men har haft problem med min laptop. Ja, ni läste rätt, min alldeles nya VAIO slutade funka och jag vet fortfarande inte riktigt vad som hände. Jag vet inte om någon är så intresserad men tänker skriva lite kort om det ändå. Den funkade helt normalt i fredags och sedan på lördagskvällen när jag sätter på datorn så är det bara svart. Det står VAIO och den börjar startas men sen händer ingenting och sen dess har allt varit i en dimma för jag bestämde mig att använda mina kunskaper om datorer för att fixa problemet själv istället för att lämna in den, Herregud, har sovit några få timmar åt gången och somnat med ansiktet på tangentbordet ett par gånger. Det är inte lätt det här, började med att göra felsökningar på hårddisken, sökte igenom hela datorn, hittar inget fel alls. Lyckas sen hitta hur jag radera alla program men har kvar alla mina filer, ni har ingen aning hur lycklig jag var för jag fick igång den! Dock efter en kvart insåg jag att något inte stämde, jag kom inte in på hårddisken, hade inte tillgång till någonting alls! Kunde inte gå in på inställningar, kunde inte installera eller uppdatera något eller ta reda på vad som inte stämde. Sedan har jag nu hela dagen försökte säkerhetskopiera hela datorn trots att jag inte kommer åt hårddisken. Gick väl lagom bra så jag gav upp. Radera allting och återställde fabriksinställningar. Eftersom jag har haft den en så kort tid hade jag inte så mycket liggandes på datorn, mest filmer och serier men det går alltid att ladda ner och hade inga bilder heller sparade. Och sen dess har den fungerat utan några som helst problem! Har spenderat kvällen med att installera om alla program och försökt klura ut vad det är som gjorde att det sluta funka. Men jag har inte hittat någonting om att men har haft liknande problem med ens dator. Jag hoppas verkligen inte att det ska vara några mer problem nu med den i framtiden för jag vet inte vad som orsakade dessa problem eller hur jag ska göra för att lösa dem. Har vissa teorier om vad det kan ha varit men inga bevis. Detta har verkligen tagit upp hela min helg, har inte kunnat plugga eller göra något vettigt. Det enda roliga är att få leka Q/data geni när man sitter där i sin pyjamas och en kopp te och tre datorer runt en och massa manualer och externa hårddiskar. Är rätt passande för mig ändå.

x

Inga kommentarer: