20 juli, 2013

Dag 7.

Idag var jag på Sea Life! Det är rätt molnigt och tråkig ute och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra så tänkte att det kunde va lika bra att gå dit idag och få det gjort. Jag var så exalterad och det var så mycket att se där inne! Jag är van vid Aqvaria i Stockholm, detta var kanske 12 gånger så stort! Var där inne i flera timmar och gick runt och kollade på så mycket olika djur och små klipp från Sea Life's arbete med att skydda alla dessa marina djur, det var så inspirerande!
Det här var det första man gjorde när man kom in, man fick gå över alla hajar! Antagligen något av det coolaste jag någonsin har gjort, kunde gärna ha stått kvar där i ett par timmar.



Hajarna var något utav det svåraste någonsin att fota eftersom de är så himla snabba och de hade väldigt mörka akvarium så det var stortsett omöjligt att få en vettig bild på dem. Men här är en liten svartfenad revhaj som är en utav mina personliga favoriter. 

De här var kallad "Upside down jellyfish" och jag har aldrig sett såna förut i hela mitt liv och de var bara så sjukt vackra. Varför har jag aldrig sett dessa tidigare?




Det var FULLT av sköldpaddor över allt, både de som låg uppe på land och vilade sig och de som simmade omkring. Sea Life tar in sköldpaddor som har blivit skadade ute i det vilda och flera som jag såg hade trasiga eller deformerade skal efter ha fastnat i skräp som vi människor har slängt ner i vattnet.

Tyckte det var lite synd om krokodilen som var helt ensam, han hade en stor och fin yta att va på men det verkade väldigt ensamt. Men jag försöker intala mig själv att det var någon mer där inne, bara att jag inte såg den.

Min favorit pingvin är den som ligger på mage och bara tar det lugnt, han såg så avslappnad och skön ut. Det var fler pingviner här och de höll på och lekte i vattnet, de hade som ett ställe det var strömt och där var det kanske 7 pingviner som lekte och försökte simma mot strömmen. 

Det här är då en utav de minsta sjöstjärnorna som finns, jag uppfattade inte namnet på den men den var så söt!

Efter jag var klar på Sea Life så orkade jag inte med så mycket mer utan jag åkte hem direkt, åt en tidig middag och har legat i sängen och kollat på Game of Thrones. Ska försöka somna lite tidigt ikväll och så ska jag klura ut något jag ska göra imorgon! Kanske åker till Victoria and Albert museum och gör ett nytt försök att komma in på Bowie utställningen.

Inga kommentarer: