21 juli, 2013

Dag 8.

Jag har fått väldigt mycket gjort idag faktiskt skulle jag vilja säga. Jag vaknade någon gång runt nio, tog det lugnt och började planera vad jag skulle ta och göra under dagen. Vid tolv tiden var jag framme vid North Gower Street, men jag och flera till känner igen det här stället vid ett annat namn.
Om du är ett fan av BBC's Sherlock så kände igen byggnaden direkt.

Så här är det kända 221B Baker Street och Speedy's! Kände hur mitt lilla nördhjärta bultade väldigt fort när jag gick här, minns ni i S01E01 när de först möts här utanför? Var allt jag kunde tänka på, att Sherlock skulle komma i en taxi vilken minut som helst. Men det gjorde han självklart inte men ett litet spår efter honom hittade jag allt.

Jag vet inte vem de är som har satt upp lappen på dörren men jag älskar det och började skratta för mig själv när jag läste den.

Men självklart var jag också och besökte den riktiga adressen också idag när jag ändå var ute och åkte!  
Dock är det ju ett museum och det var säkert en köa på 150 meter med folk som skulle gå in så det var svårt att få någon bra bild utav byggnaden. Jag har inga som helst planer att gå in där då jag inte är något större fan av "original versionen" och den tidsåldern. Men det var kul att iallafall besöka Baker Street!

Åkte sedan vidare ner till Chinatown.
Hade tänkt att gå runt där ett tag och sen äta på någon kinesisk restaurang men sen efter ett tag kom jag på att jag inte är något stort fan av kinesisk mat(vad jag vet om iallafall! Har inget direkt minne av att jag har ätit det innan). Så jag fortsatte min resa till Camden.

Jag har så svårt för Camden, jag tycker det är för mycket folk, det känns smutsigt och det är inga intressanta butiker och det på marknaden är bara dåliga kopior från kända märken. Men vissa delar är väldigt fina. 
Som här till exempel. Men jag är säker på att jag skulle tycka om Camden mer och jag faktiskt visste vart man ska gå och inte bara följa alla andra.

Men jag hade en tanke bakom att gå till Camden också för där hoppade jag på en buss som tog mig till South End.

Den här restaurangen var det första jag såg när jag klev av bussen men allting där var i liknande stil! Mysigaste delen av London jag har varit i ännu, tror jag ska åka tillbaka någon dag och gå i Hampston Heath för det hann jag inte med nu. Hade siktet på något annat.
Så jag gick på Keats House, jag vet inte hur många som känner till John Keats men jag kom i kontakt med hans arbeten genom filmen Bright Star(mer exakt tack vare Ben Whishaw som spelar John Keats i den filmen och det var därför jag såg den i första början). Jag har skrivit lite om honom och filmen här så om ni inte har någon aning om vem han är så läs där innan ni kollar vidare på bilderna därifrån!

Och som vanligt tar jag alldeles för mycket bilder så jag tar och väljer ut några få som ni kan va lite intresserad av att se och resten behåller jag för mig själv att kolla på någon dag när jag är i Sverige och känner hjärtesorg över John Keats.


Jag är ganska säker på att det där är en av klänningarna ifrån Bright Star och jag hörde att det skulle finnas både en outfit från Fanny och från John men jag fann bara denna. Jag skulle så gärna ha sett den kostymen Ben hade på sig.




Så det är det här jag har gjort idag!
Är nu helt slut och ska äta lite middag och sen sova tidigt för imorgon ska jag till skolan och jag har lektion på förmiddagen. Vad jag ska göra sen vet jag inte riktigt ännu, kanske gå till ännu ett museum eller ta mig till någon park och lägga mig där och läsa någon bra bok ifall det är bra väder!

Inga kommentarer: