18 juli, 2013

Om min skola.

Jag fick en kommentar på mitt förra inlägg som jag tänkte svara på i det här inlägget.
Ja du får verklogen dagarna att gå fort! Vad mycket du hinner med!!! Jag är fortfarande intresserad av att höra hur man har lagt upp undervisningen i engelska. Hur nivågrupperade man? vad det ngn typ av muntligt och/eller skriflig test?Och du! Du måste hålla i "sekinerna" inte kan du väl gå runt och shoppa hela tiden?Stor kram och det är roligt att läsa din blogg!Kram
Jag önskar verkligen att jag kunde svara bättre på de här frågorna men jag har verkligen ingen bra koll på min skola ännu. Men när jag kom dit för första gången i måndags blev vi indelade i grupper på 12 personer, fick först lite information om skolan och sedan fick vi det skriftliga testen som helt enkelt var att skriva ett brev om dig själv till din nya lärare. Så man presenterade sig själv, skrev lite om ens familj och intressen, ens utbildning och om hur länge man har läst engelska och vad man vill helst träna på. Genom brevet så ser de snabbt hur duktig man är på att skriva på engelska, både stavning, meningsuppbyggnad och grammatiskt. 

Efteråt fick två och två personer åt gången gå och sätta sig hos en lärare, han började med att fråga vad vi hette och var vi kommer ifrån. Sen pratade vi lite om skolan och vad vi vill studera i framtiden. Sist frågade han oss om vi kunde förklara handlingen på den senaste filmen vi såg. Och det var hela det testet! Vi pratade i kanske 5 minuter totalt, det betyder att läraren fick 2,5 minuter på sig att bestämma vilken klass vi kommer i. Läraren lyssnade på hur bra uttal man har, om man har stort ordförråd och hur mycket det flyter på när man pratar.

Angående nivåerna så kan jag helt enkelt bara säga att jag vet inte. Jag har hamnat i en nivå som heter Upper Intermediate, jag har kollat på skolans hemsida men har inte hittat om några andra nivåer. Men förra året när jag var i British Study Centre i Bournemouth var nivåerna Elementary, Pre-Intermediate, Intermediate, Upper Intermediate och Advanced så det enda logiska är att det är samma system här! Förra året gick jag Upper Intermediate och efter två veckor när jag slutade så låg jag på gränsen till Advanced i alla moment förutom ett så det är kanske inte så konstigt att jag finner det lite väl enkelt nu i början.

I min klass följer vi en bok som heter Total English och nivån är Upper Intermediate på den också. Det är en hel del olika delar, det är lite grammatik och lite lyssna och svara på frågor och sen gruppövningar. Jag gillar boken än så länge! Den verkar vara upplagd på ett bra sätt men borde kanske vänta ett par dagar till innan jag uttalar mig för mycket om den.

Och om min shopping här så kan jag berätta att jag har sparat ihop pengar i ett halv år, jag har inte ens tillåtit mig gå ut på stan och ta en kopp te för jag tänker "35 kr! Det kan jag ju ha när jag är i London istället!". Så jag har snålat väldigt mycket de senaste månaderna för här i London finns de märkena som jag tycker om så nu när jag väl är här och känner att jag har pengar så köper jag det jag känner för helt enkelt. 

Tar och slänger in en bild på Trafalgar Square från ett par dagar sen också.

Inga kommentarer: